söndag 14 februari 2010

Hemlaborationer på distans

Att mäta laservåglängder med en linjal (obs: 6 sidor, bläddra vidare)

Det fanns intresse för att bygga skokartongspektrometern som jag hade framme. Jag har sammanställt en del instruktioner här, fast skokartongen finns inte riktigt med där. Min version var inspirerad av Project Starlab spektrometer (finns att köpa hos Sagitta).

Nästa träff i Växjö är 12 eller 13 mars (skriv gärna i kommentarfält nedan om ni vill komma på fredag eller på lördag). Laborationen kommer att handla om stråloptik. Jag vet inte exakt än vad jag ska välja, men prylarna borde finnas på många skolor. Och annars finns den här optiklådan av Alga Science. Om man väljer den, är hemlaborationens uppgift att göra några bra foton på optiska fenomen.

9 kommentarer:

  1. Jag vet inte om det bara är jag, men jag förstår inte vad jag egentligen ska göra på hemlaben!

    Jag har prövat att ha ett väldigt kort avstånd L. Är det tanken? Men det mönster som jag kanske kan se är så tätt att det knappast är mätbart.

    Eller ska man ha flera lasrar (interferens), eller variera lutning???

    Om man kunde få lite förtydligande så vore i alla fall jag nöjd!

    SvaraRadera
  2. För att kunna se diffraktion från ett så glest gitter som millimeterskalan på en linjal, måste man ha mycket glänsande infall. När du har lyckats producera diffraktionsmönstret, är det säkert klart vad du behöver göra för bra mätningar.

    SvaraRadera
  3. Om jag kommer på distansträffen blir det fredagen den 12:e. Men ev kan jag inte komma alls och i så fall köper jag en sån där fysiklåda. :)

    SvaraRadera
  4. Hej
    Jag kommer på distansträffen på fredagen den 12 mars.
    Med vänlig hälsning
    Ene Kreek

    SvaraRadera
  5. Mikael Axelsson7 mars 2010 kl. 17:12

    Hej
    Jag kommer på distansträffen på lördagen den 13 mars.
    MVH
    Mikael Axelsson

    SvaraRadera
  6. Kommer på fredagens träff.
    MVH
    Micael Lindqvist

    SvaraRadera
  7. Kommer lördag 13:e
    /Rickard Hermansson

    SvaraRadera
  8. Hej! Vilka tider gäller för laborationen? Kan man komma vid halv 12 på fredagen och göra labben då?

    Carolina Segerström

    SvaraRadera
  9. För distansträffarna tänkte jag börja med en snabb genomgång av några saker i stråloptik. Visa några saker. Och med frågor, om det finns. Det börjar jag med 10:15 (på lördag vid kaffebryggaren, med en kaka kanske).

    SvaraRadera