Det går att lägga in en länk i högerspalten till gamla inlägg i bloggen. Där kunde du ju länka till den här spalten så man alltid kan hitta den snabbt.
Fråga 7 chapter 29 A double slit arrangement produces interference fringes for yellow sodium light. To produce narrower-spaced fringes, should red light or blue light be used? Varför blått ljus?? Kanske den engelska formuleringen jag inte fattar (jag är synnerligen språkobegåvad).
Jo men det blå ljuset 400nm ligger ju längre ifrån det gula 600nm än det röda 700nm? Förövrigt det klart krångligaste kapitlet hittills med många svåra frågor.
Effekter av vågoptik blir mindre för kortare våglängder. Men om man inte gillar så "vaga" konceptuella resonemang, går det att räkna fram enligt den klassiska ingenjörsmetoden för fysikundervisning. Så: betrakta en dubbelspalt med inbördes avstånd d (kan vara 0,4 mm om man behöver ett tal), och räkna ut vinkelavståndet mellan fransarna för gult ljus, blått ljus och rött ljus. Tänk sedan efter, om det ändå inte hade kunnat gå att få rätt lösning utan miniräknare.
Jag är med på ditt konceptuella resonemang och behöver inga ingenjörsformler fokuserade på yellow sodium light och inte på själva problemet en blandning av fysikoförstående och språkobegåvning. Tack.
För en rad med uppgifter ur Benson, se de sista raderna i Uppgifter ur Benson.
Angående hjälpmedel på tentan: Jag tillåter en "fusklapp" på två handskrivna sidor A4. Sedan ska man ha linjal. Miniräknare är tillåten, men man kan klara sig utan. Ingen tryckt formelsamling.
Har grunnat lite på din fråga om ljud på labhelgen. På hemresan satt jag o tänkte och mindes plötsligt en episod för mkt längesen då jag var med och fick se/höra hur man stämmer en äldre orgel. Då talades det en del om sk "spöktoner" eller "kombinationstoner", kanske var det sådana du menade?
Spöktoner uppstår i örat och är äkta "fysikaliska toner" men kan alltså inte registreras objektivt av t ex en inspelningsanordning, eftersom ljudet uppstår inne i själva örat.
En bra sammanfattning hittade jag på en sida från KTH: http://www.s3.kth.se/sip/courses/2E1390/2004/Norvell_Olsson/sp/index.html
Där kan man också köra en applet och höra på spöktoner. Tyvärr har skaparna av sidan inte varit speciellt musikaliskt intresserade så tonen/tonerna låter ärligt talat vedervärdigt. Pass på volymknappen!
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga in detta så öven om det inte är en riktig fråga så hmnade det här... Hoppas det är OK!
"Angående hjälpmedel på tentan: Jag tillåter en "fusklapp" på två handskrivna sidor A4. Sedan ska man ha linjal. Miniräknare är tillåten, men man kan klara sig utan. Ingen tryckt formelsamling."
Menar du då TVÅ A4 blad skrivet på fram och baksida eller ETT A4 blad skrivet på fram och baksida. Antar du menar det senare.
Vi har fått några räkneuppgifter från Benson kap 37 och 38. Är det några fler räkneuppgifter från Benson som du tycker att vi bör kunna dvs från kap 15, 16, 35 och 36?
Det var problem i måndags. Sunet hade på morgonen installerat Adobes nya plug-in, och då kunde jag inte få igång kameran. (Men imorgon ska det gå.)
Nu har jag lagt upp länk till recording till första timme (utan bild, endast skärm och ljud). Men av obegripliga skäl kräver Adobe att man installerar ny plug-in för att titta på det. Fast det bara är vanlig Flash video. Här har jag nu inte rättigheterna på min dator för det. Jag ska se vad jag kan göra hemifrån ikväll.
Pieter: Vi som är hemma för att göra laborationen, ska vi göra dem enligt pdh-filen på kurssidan? Ska alla laborationer göras? Vill du ha en utförlig lab.rapport för varje, eller räcker det att "svara"? När vill du att laborationen ska vara gjord?
Det var lite oväntat för mig att det fanns så mycket undervisning i denna tentavecka. Vi ska vara i sal Keppler (D0070a), men den kanske inte räcker om det är så många distansare som kommer. Resten får då väl börja i sal Rydberg (D0072), men där har vi en SmartBoard training på eftermiddagen.
Eftersom det inte finns så jättetydliga instruktioner över hur "fusk-lappen" ska vara så kommer mina 2 A4-sidor att vara fulla med text och bilder, för jag skriver smått...:) Hoppas att det är okej.
Det går att lägga in en länk i högerspalten till gamla inlägg i bloggen. Där kunde du ju länka till den här spalten så man alltid kan hitta den snabbt.
SvaraRaderaFråga 7 chapter 29
SvaraRaderaA double slit arrangement produces interference fringes for yellow sodium light. To produce narrower-spaced fringes, should red light or blue light be used?
Varför blått ljus?? Kanske den engelska formuleringen jag inte fattar (jag är synnerligen språkobegåvad).
Ledning: man förväntas veta ungefär vid vilka våglängder olika områden i det elektromagnetiska spektrumet ligger.
SvaraRaderaJo men det blå ljuset 400nm ligger ju längre ifrån det gula 600nm än det röda 700nm? Förövrigt det klart krångligaste kapitlet hittills med många svåra frågor.
SvaraRaderaEffekter av vågoptik blir mindre för kortare våglängder. Men om man inte gillar så "vaga" konceptuella resonemang, går det att räkna fram enligt den klassiska ingenjörsmetoden för fysikundervisning. Så: betrakta en dubbelspalt med inbördes avstånd d (kan vara 0,4 mm om man behöver ett tal), och räkna ut vinkelavståndet mellan fransarna för gult ljus, blått ljus och rött ljus. Tänk sedan efter, om det ändå inte hade kunnat gå att få rätt lösning utan miniräknare.
SvaraRaderaJag är med på ditt konceptuella resonemang och behöver inga ingenjörsformler fokuserade på yellow sodium light och inte på själva problemet en blandning av fysikoförstående och språkobegåvning. Tack.
SvaraRaderaVilka hjälpmedel är tillåtna under tentan? (formelsamling, egenskrivna formelblad eller antecknigblad??)
SvaraRaderaJag undrar vilka räkneuppgifter i Benson som du rekommenderar att vi räknar? (i kapitel 37 och 38)
SvaraRaderaFör en rad med uppgifter ur Benson, se de sista raderna i Uppgifter ur Benson.
SvaraRaderaAngående hjälpmedel på tentan: Jag tillåter en "fusklapp" på två handskrivna sidor A4. Sedan ska man ha linjal. Miniräknare är tillåten, men man kan klara sig utan. Ingen tryckt formelsamling.
det måste väl vara Hewitt kap 28 reflection och refraction som är med i kursen och inte kap 27 colours?
SvaraRaderaTack! Jag har lyckats ändra det härifrån.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaHar grunnat lite på din fråga om ljud på labhelgen. På hemresan satt jag o tänkte och mindes plötsligt en episod för mkt längesen då jag var med och fick se/höra hur man stämmer en äldre orgel. Då talades det en del om sk "spöktoner" eller "kombinationstoner", kanske var det sådana du menade?
Spöktoner uppstår i örat och är äkta "fysikaliska toner" men kan alltså inte registreras objektivt av t ex en inspelningsanordning, eftersom ljudet uppstår inne i själva örat.
En bra sammanfattning hittade jag på en sida från KTH:
http://www.s3.kth.se/sip/courses/2E1390/2004/Norvell_Olsson/sp/index.html
Där kan man också köra en applet och höra på spöktoner.
Tyvärr har skaparna av sidan inte varit speciellt musikaliskt intresserade så tonen/tonerna låter ärligt talat vedervärdigt. Pass på volymknappen!
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga in detta så öven om det inte är en riktig fråga så hmnade det här... Hoppas det är OK!
/Therese
När du skriver
SvaraRadera"Angående hjälpmedel på tentan: Jag tillåter en "fusklapp" på två handskrivna sidor A4. Sedan ska man ha linjal. Miniräknare är tillåten, men man kan klara sig utan. Ingen tryckt formelsamling."
Menar du då TVÅ A4 blad skrivet på fram och baksida eller ETT A4 blad skrivet på fram och baksida. Antar du menar det senare.
Vi har fått några räkneuppgifter från Benson kap 37 och 38. Är det några fler räkneuppgifter från Benson som du tycker att vi bör kunna dvs från kap 15, 16, 35 och 36?
SvaraRaderaNär kommer 1 mars föreläsningen ut på nätet?
SvaraRaderaDet var problem i måndags. Sunet hade på morgonen installerat Adobes nya plug-in, och då kunde jag inte få igång kameran. (Men imorgon ska det gå.)
SvaraRaderaNu har jag lagt upp länk till recording till första timme (utan bild, endast skärm och ljud). Men av obegripliga skäl kräver Adobe att man installerar ny plug-in för att titta på det. Fast det bara är vanlig Flash video. Här har jag nu inte rättigheterna på min dator för det. Jag ska se vad jag kan göra hemifrån ikväll.
Jag upprepar Mickes undran över vilka räkneuppgifter från kap 15,16, 35 och 36 som vi bör kunna.
SvaraRaderaDet börjar dra ihop sig så i alla fall jag kommer att sitta i helgen och skulle då uppskatta att veta vilka uppgifter som är viktiga.
Då hinner man dessutom kanske "diskutera" ev funderingar med övriga distansstudenter.
På kapitel 15 och 16 inget särskilt. Stråloptiken har jag knappt börjat med.
SvaraRaderaÄr det du Pieter som är har nattskiftet på universitetet? =)
SvaraRaderaDet är nog ob tillägg efter 23.00 och föreläsningsfritt den 4 mars.
SvaraRaderaJag efterfrågar de rätta svaren till Peer-övningen, då det är svårt att höra vad som sägr på inspelningen.
SvaraRaderaPeer-övningarna är tänkta att stimulera till diskussion. Diskutera i avsnittet http://1fy803.blogspot.com/2010/01/peer-instruction.html
SvaraRaderaUndrar också om tillåtna hjälpmedel på tentan,vad gäller? TVÅ A4 blad skrivet på fram och baksida eller ETT A4 blad skrivet på fram och baksida?
SvaraRaderaTvå sidor. Jag skulle ta två ark, men om man vill värna om miljön, använder man förstås båda sidor av samma blad.
SvaraRaderaPieter: Vi som är hemma för att göra laborationen, ska vi göra dem enligt pdh-filen på kurssidan? Ska alla laborationer göras? Vill du ha en utförlig lab.rapport för varje, eller räcker det att "svara"?
SvaraRaderaNär vill du att laborationen ska vara gjord?
Vilken sal sker tentamen i?
SvaraRaderaDet blir lättare att göra den om man vet vart man ska vara...
Det var lite oväntat för mig att det fanns så mycket undervisning i denna tentavecka. Vi ska vara i sal Keppler (D0070a), men den kanske inte räcker om det är så många distansare som kommer. Resten får då väl börja i sal Rydberg (D0072), men där har vi en SmartBoard training på eftermiddagen.
SvaraRaderaEftersom det inte finns så jättetydliga instruktioner över hur "fusk-lappen" ska vara så kommer mina 2 A4-sidor att vara fulla med text och bilder, för jag skriver smått...:) Hoppas att det är okej.
SvaraRadera/Lina
Ja visst, vad som helst.
SvaraRaderaNär kommer tentorna att vara rättade och hur får vi reda på resultaten?
SvaraRaderaNär blir det omtenta?
SvaraRadera