lördag 30 januari 2010

Toner och övertoner

Kapitel 21 i Hewitt handlar om sådana ljud som har en tonhöjd. Dessa ljud orsakas av periodiska svängningar, men det är sällan att det är enkla sinusvågor. Ljudets svängningarna är för snabba för att kunna följa med blotta ögat. Därför behövs det oscilloskop, ett slags "tidmikroskop" för att kunna se vad som händer i små tidsintervaller. Vi har förstås oscilloskop i kurslabbet, men för ljud kan ni också använda era egna datorer, särskilt om den har en inbyggd mikrofon. Ett program som är mycket bra för detta är MacScope II (som faktiskt också finns för Windows). Jag föreslår att ni som brukar ta med era bärbara, att ni installerar programmet. Då kan vi titta på olika ljud under de praktiska övningarna.



(Videosnutten ovan finns i bättre upplösning här.)

4 kommentarer:

  1. Har du några anteckningar från föreläsningen den 1 feb. Det var svårt att hänga med på datorn då man inte hade tillgång till anteckningarna.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev inte mycket på tavlan; se bok. Jag gjorde en film för att tydligare visa vad jag gjorde med MacScope.

    SvaraRadera
  3. Ärade övriga medstudenter ngt ställe där de säljer Slinky. Skulle beställa på nätet men slut i lager fick jag reda på efter en vecka! Någon leksaksaffär som söljer (i växjö-ska ju dit på fredag)Tack för hjälpen.

    SvaraRadera
  4. Toys-R-Us har en plastvariant, den är användbar.

    SvaraRadera