måndag 18 januari 2010

Introduktionsmöte

Så träffades vi på kursens introduktionsmöte, i alla fall campusstudenterna i Växjö. Det ser ut som ett bra gäng! Vi bestämde laborationer på onsdag eftermiddagar - jag har lagt in två datum i schemat på studentportalen.

Jag visade kursböckerna. Hewitts Conceptual Physics är grunden för kursen. Den ger på ett mycket trevligt sätt bra förklaringar och en god förståelse för fysiken i kursen. I priset ingår tillgång till en bra webbsajt, där man kan kolla att man har förstått (skrapkod finns i boken). Class ID är cm914674 (men jag kommer inte att använda era svar där för att sätta betyg).

Men vi vill nå lite längre, och också använda den matematiken som vi kan. Det görs i många fysikböcker. Till exempel i Bensons University Physics, men vilken som helst "calculus based" usonsk fysikbibel duger bra. (Om man köper en bok utgiven hos Pearson, får man tillgång till sajten masteringphysics.com.) Man kan också ta en bok som handlar mer specifikt om vägörelseläre, till exempel "Dynamic fields and waves" av Open University i England (framtagen för distansundervisning). Mindre färgglatt men på svenska är Våglära och optik av Göran Jönsson.

1 kommentar:

  1. Jag har nu sett en student som skickade in resultat på physicsplace.com - med 88% rätt! Jag ser gärna att fler utnyttjar denna möjlighet att öva och att få feedback.

    Använd också gärna kommentarsfälten i bloggen - det är därför som jag gjorde en blogg till kursen och inte bara en hemsida, så att ni kan fråga och diskutera.

    SvaraRadera