tisdag 6 april 2010

Omtenta lördag 24 april; kursutvärdering

Omtenta blir en salstenta på lördag 24 april. De som vill göra tentan på sin skola eller lärcenter kan göra den i vecka 17.

För kursutvärdering vill jag gärna ha feedback från alla, båda campus och distans. Ni kan mejla mig, skicka post, lämna lappar eller lämna kommentarer nedan.

Själv tycker jag att det har varit bättre än mina tidigare distanskurser, där jag ofta kände att jag inte gjorde tillräckligt för distansstudenterna - ge dem en bok i handen, och de gör en tenta, och får poäng för sådant som de redan visste. Jag hade och har inkörningsstrul med tekniken, men på grunderna har fungerat. Och jag tror att det också har varit bra för campusstudenter.

Vad jag inte är särskilt nöjd med är dock resultaten på första tentan: det var nio som klarade den. Två VG (båda distansstudenter), och sju G (fyra distans, tre campus), av 23 som gjorde tentan. Visst, några frågor var svårare, men jag har inte funnit anledning att avvika från min standardgräns på minst 50 % rätt.

Så, kom gärna med feedback om hur det kan bli bättre nästa gång.

15 kommentarer:

  1. Var kan man hitta sitt resultat på tentan?


    Angående feedback:
    Jag tyckte tentafrågorna var svåra, jag hade inte löst några liknande uppgifter förut i någon av kursböckerna. Plus att matten var mycket svår (i alla fall för mig som inte läst matte sedan gymnasiet, och då bara upp till D-nivå).
    Föreläsningarna var i allmänhet i stil med Hewitt-boken, men tentafrågorna var t.o.m svårare än Benson-uppgifterna (tyckte jag). Eftersom detta är en grundkurs i fysik utan krav på att man läst andra fysikkurser borde frågorna - tycker jag - varit mer i Hewitt-stil.
    Alternativt kunde det varit en hemtenta där man t.ex hade hela helgen på sig att lösa uppgifterna med hjälp av boken. Så hade vi i kemi, det var jättebra och man lärde sig mycket av tentan också.

    Jag tycker en tenta ska avspegla vad man gjort på lektioner och laborationer. Man ska veta på förhand vad som kommer på tentan, och hur tentauppgifterna brukar se ut. Fantasifulla "nu ska studenten få tänka lite själv och testa lösa något helt nytt"-frågor kan nog vara nyttiga men hör inte hemma på en tenta, i min mening.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Gjorde ju inte tentan, skall jag vänta till v 17?! Är annars inställd på att skriva i morgonbitti (!) på jobbet - om rektor fått en tenta, vill säga.

    /Therese

    SvaraRadera
  3. Hej igen.

    Ang feedback/utvärdering.
    Tentan kan jag ju inte uttala mig om.
    Men labhelgen jag var med på var framförallt kul tycker jag, lätt att överföra labbarna till egen undervisning.
    Eftersom jag läste matte för sådär 12 år sen så var det för mig lite klurigt att hänga med i alla svängar men efter ett tag dammar man ju av sina sinusar och radianer...

    Kurslitterarturen har varit bra, gillar Hewitts konceptfysik och Benson förklarar bra men är lite tung...
    Har varit mkt bra m "internetsupporten" både från Hewittboken, kurssidan och bloggen.
    Bra att kurssida och bloggen varit så lättillgängliga och det är ett stort plus att slippa hålla reda på inlog och lösenord.
    Som distansstudent känner jag mig väldigt väl omhändertagen.

    Är fullt nöjd men hade gärna tagit emot fler tips på labbar man kan göra med sina elever.

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag håller med Jemima.
    Jag skaffade Hewitt's bok eftersom det var den som du sa lämpade sig bäst för oss distans-studerande.
    Jag kände att jag hade bra grepp på de berörda kapitlen i den boken, men att det sedan på tentan kom frågor som överhuvudtaget inte nämns i boken.

    Tentan bör bättre avspegla kursbokens innehåll.

    SvaraRadera
  5. Då jag skrev tenta, använde jag Hewitt. För jag ville hålla vad jag sade att man skulle kunna uppnå G om man behärskade Hewitt. Det betyder inte att alla frågor har svar i Hewitt.

    Hewitt hade ganska många grafer med ljudsignaler, det hade jag också ägnat en föreläsning åt och bloggavsnittet "Toner och övertoner", så klart att det blev en fråga om det.

    Hewitts behandling av linser är lite speciell. Han tar inte upp brytning i sfäriska ytor, som av hävd finns med i alla grundläggande optikbocker. Hewitt ser en lins som många småbitar, prismer. Och därför skrev jag uppgift 3. Där jag inte hade räknat med att man kunde komma på idén att ställa ljuskällan på 2f ifrån linsen på ett avstånd från den optiska axeln som är lika med linsens diameter. Uppgiften blir därmed trivial, lösningen är inte fel, är faktiskt exakt sann - så jag var väl tvungen att ge poäng för det. Och tentan var lättare än vad jag hade tänkt att den skulle vara.

    SvaraRadera
  6. Nu förstod jag inte alls, hur menar du med uppgift 3? Hur kunde man löst den i stället?

    Sen skulle jag efterlysa svaret på den sista uppgiften, jag förstod inte vad du menade med tidssymmetri och har inte hittat det i boken.

    Angående att jag skrev att matten var svår, då syftade jag framför allt på decibelskalan och att räkna med logaritmer. Det är inte svårt i sig (vi gör det i kemin också) men det är svårt att veta hur man ska göra rent konkret när vi inte gått igenom det. Såvida man inte läst Benson grundligt förstås och räknat alla uppgifterna där. Jag får nog ta och göra det, trodde inte det skulle behövas. :)

    SvaraRadera
  7. Förlåt, det var uppgift 4 som handlade om linser.

    Tidssymmetri i geometrisk optik innebär att strålgången är omvändbar. Jag nämnde det på föreläsningar.

    Decibelskalan har jag också pratat om på föreläsningen (föreläsning 5, 1 februari). Det verkade som att campusstudenterna kunde detta med logaritmer, så jag gick vidare med annat.

    SvaraRadera
  8. Var tentan lättare än vad du först tänkt?
    Hur tänker du då? 9 av 23 som klarar tentan.
    Ja då är nog tentan alldeles för enkel. Du är helt ute och cyklar med den undervisning och framförallt koppling till tentan.

    SvaraRadera
  9. Som jag hade skrivit: frågan om linsen var lättare an vad jag hade tänkt eftersom jag inte hade specificerat att källan också i det andra fallet skulle ligga på den optiska axeln.

    Kopplingen mellan tenta och undervisning ska inte vara för tät. Man bör klara tentan också om man här läst ämnet för en annan lärare eller ur en annan bok.

    SvaraRadera
  10. 8 av 16 = 1/2 = 0,50 = 50 %

    SvaraRadera
  11. Jag håller med om att man måste kunna klara tentan om man läst för en annan lärare (däremot så säger ju "reglerna" att man ska ha läst den angivna kurslitteraturen).

    Med tanke på det tycker jag att det inte ska vara tentafrågor på sådant som bara nämnts på föreläsningarna, för eftersom föreläsningarna inte var obligatoriska bör man kunna få alla rätt på tentan utan att ha varit med på en enda av dem (givetvis förutsatt att man läst boken/böckerna och deltagit i andra obligatoriska moment som t.ex labbar).

    Nu vet jag ju inte om så var fallet med den här tentan... möjligen första frågan då, det fanns ingen formel för att utföra Fourieranalys varken i Benson eller Hewitt (Hewitt säger bara att det är komplicerat, inte hur man gör).
    Och det där med tidssymmetri på sista frågan har jag inte hittat i boken men jag har mest skummat Benson så det kanske står där fast jag inte hittat det. :)

    SvaraRadera
  12. Hej.

    Jag tycker upplägget på kursen har varit bra och det var trevligt att få videoinspelade föreläsningar, där man kan stanna av och gå tillbaka om det var något man inte förstod. De externa länkarna till bland annat hyperphysics tyckte jag också var mycket bra. Det är trevligt att få olika infallsvinklar på olika fenomen, eftersom man inte alltid har någon föreläsare som man kan fråga. Hewittboken var bra. Som distansstudent var den boken till stor hjälp när jag skulle lära mig förståelsen. Jag kommer säkert att ha nytta av den boken senare. Det var också bra att man kunde slå upp i Benson för att få sakerna förklarade på ett annat sätt och få en mer matematisk förklaring på olika fenomen.

    Jag tycker att jag har blivit väl omhändertagen under kursen. När jag har ställt frågor så har jag snabbt fått svar via e-post och du har varit tillmötesgående och det tackar jag för. Något som jag saknade var ett papper med rekommenderade uppgifter till samtliga kapitel (viktiga typ-uppgifter) som var speciellt viktiga för oss att lösa både till Hewitt och Benson.

    Jag tycker det var en intressant och utmanande tentamen. Jag gillar öppna uppgifter, av den typ som fråga 1, men de kan inte vara så lätta att rätta. Jag upplevde att vi har pratat om samtliga uppgifter som kom på tentamen, så det var ingen fråga som jag ställde mig helt främmande till. Jag föredrar skriftlig tentamen framför hemtenta. Jag vet att jag får en djupare förståelse, som jag har nytta av i framtiden, om jag ”måste” lära mig allt utantill, jämfört med att få en hemtenta där jag kan slå upp i litteraturen.

    SvaraRadera
  13. När får vi reda på vilken sal och vilka tider som gäller för omtentan?

    SvaraRadera
  14. Tentor på lördagar är från 9:00 till 14:00.

    Salen har de nu också bestämt: D2236/D2266. (Det är alltså här i huset, på andra våningen.)

    SvaraRadera
  15. När får vi resultaten på omtentan?

    SvaraRadera